Gårdagens besök

God morgon!
Igår var jag som sagt på en överburenhetskontroll där man gjorde en del tester för att se att allt var bra med den lilla. När vi kom in så började de med att ta blodtrycket och sedan en CTG. För er som inte vet så är CTG en maskin man fäster på magen med gummiband. Det är två knappar var av ena mäter barnets hjärtljud och den andra mäter sammandragningar. Hjärtat slog på bra och sammandragningar vet jag ej om jag hade, i sådanna fall känner jag inte dem.
Efter det får man träffa en läkare som kollar på barnet med ultraljud. Eller de kollar egentligen inte så mycket på barnet utan letar med efter fostervatten så att det inte är för lite kvar, men det var det inte. Sedan kikade vi lite på bebbe men som vanligt var den inte så sammarbetsvillig så vi kunde inte se så mycket med än ryggraden och lite till. Efter det valde vi även att göra en vaginal undersökning och en hinnsvepning. Då fick vi reda på att livmodertappen var mogen samt att jag var öppen två centimeter öppen och hon kunde känna huvudet.
Sedan utförde hon hinnsvepningen så går ut på att man maserar livmodertappen. Det är ett sätt att starta det förlossningen naturligt. Man  lossar då på hinnsäcken barnet ligger i från livmoderhalsen. Detta stimulerar frisättningen av prostaglandiner, ett slags hormoner som sätter igång förlossningen. En hinnsvepning sätter inte igång en förlossning direkt men brukar ge resultat inom 48 timmar om den har gett effekt. Hinnsvepning kan göras var några gånger i veckan för att på så sätt hjälpa mognaden av tappen. Så nu väntar vi bara och ser om det kan ha någon efekt. Har i alla fall känt mig super lustig under natten. 
Sedan om inget har hänt före fredag så ska vi ringa in för att bli igångsatta då så förhoppningsvis så kommer vi att ha en lite redan på lördag. 
 
xoxo Ida Forsberg


Åh hoppas att barnet kommer snart :)
Kram

2013-11-19 // 11:49:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback